Szczegółowe dane komórki
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego i związanych z nimi spraw rodzinno-opiekuńczych, a w szczególności:
1) rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na
stan cywilny osób,
2) sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,
3) przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
4) sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
5) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
6) wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego,
7) prowadzenie BUSC (Bazy Usług Stanu Cywilnego) w aplikacji ŹRÓDŁO,
8) prowadzenie ewidencji ludności, w tym w szczególności:
g) wydawanie decyzji w sprawach meldunkowych,
h) prowadzenie RDO (Rejestru Dowodów Osobistych ) w aplikacji ŹRÓDŁO, wydawanie dokumentów tożsamości i wydawanie decyzji w sprawach dotyczących dowodów osobistych,
i) prowadzenie PESEL (Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności) w aplikacji ŹRÓDŁO oraz integracja z SRP (Systemem Rejestrów Państwowych) i bazą subskrypcji,
9) dotyczących postępowań cywilnych i karnych, w tym:
a) przyjmowania pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora,
b) przyjmowania obwieszczeń,
10) współpraca z Kościołem i innymi związkami wyznaniowymi oraz wykonywanie zadań wynikających z Konkordatu,
11) sporządzanie wymaganych prawem sprawozdań statystycznych i informacji z działalności USC,
12) sporządzanie spisów wyborców oraz innych czynności zleconych związanych z wyborami do Sejmu, Senatu RP, z wyborami na Prezydenta, do organów samorządowych oraz referendów,
13) współpraca z Urzędami Statystycznymi, Centralnym Biurem Adresowym, Wojskową Komisją Uzupełnień i innymi organami w sprawach pozostających w zakresie działania USC.