Szczegółowe dane komórki
Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy prowadzenie następujących spraw:
1) z zakresu gospodarki gruntami i wywłaszczania nieruchomości, związanych w szczególności z:
a) gospodarowaniem i zarządzaniem komunalnymi gruntami zabudowanymi i przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w tym ich zbywaniem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, użytkowaniem, dzierżawą, najmem, użyczeniem, przekazywaniem w trwały zarząd oraz przekazywaniem tych gruntów na cele szczególne,
b) ustalaniem ich wartości, cen i opłat za korzystanie z nich,
c) organizowaniem przetargów na zbywanie prawa własności, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Gminy,
d) nabywaniem nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy,
e) komunalizacją gruntów,
f) prowadzeniem ewidencji gruntów komunalnych,
g) tworzeniem zasobu gruntów i gospodarowaniem nim – zgodnie z zasadami określonymi w przepisach obowiązującego prawa,
h) wyposażaniem gruntów w urządzenie komunalne,
i) zagospodarowaniem wspólnot gruntowych, w tym koordynowaniem i sprawowaniem nadzoru nad grupowym zarządem wspólnotami gruntowymi,
2) z zakresu ochrony środowiska i rolnictwa, związanych w szczególności z:
a) łowiectwem,
b) zwalczaniem zaraźliwych chorób zwierzęcych,
c) ochroną i kształtowaniem środowiska, w tym:
- udzielaniem zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
- wprowadzaniem ograniczeń dotyczących maszyn i urządzeń technicznych,
- ochroną środowiska przed odpadami,
- utrzymaniem porządku i czystości w Gminie,
d) ochroną gruntów rolnych i leśnych, w tym:
- przeznaczaniem gruntów na cele nierolnicze lub nieleśne,
- wyłączaniem gruntów z produkcji,
- rolniczym wykorzystaniem gruntów,
- rekultywacją nieużytków, gruntów zdewastowanych i zdegradowanych oraz
użyźnianiem innych gruntów,
e) przeciwdziałaniem nieformalnemu obrotowi ziemią,
f) nasiennictwem,
g) koordynowaniem prac związanych z melioracją gruntów,
h) ochroną powietrza atmosferycznego,
i) organizowaniem i prowadzeniem spisów rolnych, opracowywaniem danych statystycznych z zakresu rolnictwa,
3) z zakresu działalności gospodarczej, związanych w szczególności z:
a) ewidencją przedsiębiorców,
b) udzielaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
c) określaniem cen urzędowych za usługi przewozowe gminnego transportu zbiorowego,
d) ustalaniem czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych,
e) targami i targowiskami,
4) z zakresu gospodarki komunalnej i lokalowej, związanych w szczególności z:
a) administrowaniem, gospodarowaniem i zarządzaniem gminnym zasobem lokalowym oraz nieruchomościami budynkowymi,
b) dodatkami mieszkaniowymi,
c) przyznawaniem lokali mieszkalnych, w tym socjalnych i zastępczych oraz zapewnieniem w razie potrzeby czasowego zakwaterowania osób zwolnionych z zakładów karnych,
d) zarządem nieruchomościami wspólnymi,
e) egzekucją w sprawach lokalowych i usuwaniem skutków samowoli lokalowej,
f) określaniem stawek czynszów i opłat za lokale i nieruchomości budynkowe,
g) tworzeniem i utrzymywaniem terenów zielonych,
h) cmentarzami,
i) utrzymaniem przejezdności dróg gminnych w okresie zimowym,
5) z zakresu gospodarki wodą w szczególności związanych z:
a) realizacją umów na dostawę wody mieszkańcom Gminy z wodociągów gminnych,
b) dokonaniem odczytu wskazań wodomierzy, przeprowadzeniem kontroli działań wodomierzy oraz niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wodociągowych,
c) naliczaniem opłat za dostarczoną wodę,
6) z zakresu zarządzania drogami gminnymi, związanych w szczególności z:
a) przygotowywaniem projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów
Gminy, dotyczących zaliczenia dróg do poszczególnej kategorii,
b) prowadzeniem ewidencji dróg gminnych i obiektów mostowych położonych w ciągach tych dróg,
c) zarządzaniem drogami gminnymi,
d) określaniem szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywaniem pasów drogowych na cele niekomunikacyjne,
e) koordynacją i obsługą we współpracy z innymi zarządcami dróg publicznych,
7) z zakresu ustalania nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości,
8) z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:
a) prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK),
b) przyjmowanie deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od mieszkańców oraz ich weryfikacja,
c) prowadzenie postepowań w przypadku nie złożenia deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
d) prowadzenie postępowań wobec osób zalegających z zapłatą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
e) nadzór nad realizacją świadczonej usługi w przedmiocie odbioru i gospodarowania odpadami komunalnymi,
f) sprawozdawczość z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi,
9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.